Hej med dig.

Hvordan har din dag været ?

Min har været skøn 🙂

Jeg har haft fornøjelsen af at træne en del klienter og så har min skønne frisør Neel fra Wooma været forbi til træning og vejning…. uhahadada et flot resultat hun har opnået på kun 3 uger…..

Nu er det altså ikke sådan at Neel var specielt overvægtig da hun kom til mig. Hun havde bare lidt overskydende fedt efter en graviditet, som især sad på maven… Hendes fedtprocent lå på 30,6 % og hvad siger det så dig – måske ikke så meget…. Men den optimale fedtprocent for kvinder ligger på mellem 20-30 % i forhold til det at have en sund krop. Jeg oplever dog oftest at de fleste af mine klienter foretrækker en fedtprocent mellem 20-25 %… Men det er selvfølgelig op til den enkelte!

Neel er en af de kvinder, som ønsker en mere tonet krop og dermed en lavere fedtprocent end den hun havde…. Derfor har vores fokus været på styrketræning 2 gange om ugen sammen med mig, samt løb og cykling på egen hånd….

Tilbage til det flotte resultatet – samt hvorfor en almindelig vægt kan give et forkert billede af vægttab….

Neel har på vægten kun tabt 0,9 kg, men de indre målinger viser hun har tabt 1,4 kg fedt og taget 0,2 kg muskelmasse, samt 0,3kg væske…. Det ville hun aldrig kunne se alene på badevægten – derfor er målebånd og fedtprocent bedre måleredskaber!

Fordi Neel har taget på i muskelmasse er hende BMR (Basal metabolic rate/hvilestofskifte) forhøjet med 4 kcal og T.E.E (total energy expenditure/Det totale energi forbrug) forhøjet med 6 kcal. Det vil sige at hun kan spise ekstra hver dag uden at tage på, fordi hendes forbrænding er forhøjet – dog ikke mere en 6 kcal indtil videre – men lidt er altid godt 😀

Men det er ikke det eneste som er sket, der er også forsvundet 16 cm i omkreds på 7 kropsmålinger, hvilket virkelig kan ses på maven – Du kan se det samlede resultat i skemaet nederst 🙂

Her er lidt video fra dagens øvelser, hvor fokus var overkroppen – måske du kan finde lidt inspiration til din egen træning….

 

  03/08-16 26/08-16 Resultat  Anbefalinger
Højde 163 – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Vægt 61,8 60,9 –       0,9 max 52,6-64,3 kg.
BMI: 23,3 22,9 –       0,4 18,5-25 (normalvægtig)
Fedt % 30,6 28,7 –       1,9 Kvinde 20-40 år: 20-30 %
Fedt i kg 18,9 17,5 –       1,4 Optimal: 11,7-17,6
Muskelmasse i kg 8,5 8,7        +     0,2 Optimal 8,1-9,3
Væske i kg 30,9 31,2        +     0,3 Optimal 29,4-33,6
Metabolisk alder 32 31        –      1,0 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Højre arm 27,5 27        –      0,5 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Venstre arm 28,5 28        –      0,5 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ryg v. Bryst 84,5 83        –      1,5 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Talje 84,5 76,5 –       8,0 Under 80 cm
Hofte 102 98        –      4,0 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Højre lår 58 57        –      1,0 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Venstre lår 58,5 57,5        –      1,0 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
T.E.E 1888 kcal

 

1894        +     6,0 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
BMR: 1226 Kcal 1230        +     4,0 – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *